۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت: ۱:۳۶
خانه / میزان سوخت‌ و ساز پایه (BMR)
بی ام آر

میزان سوخت‌ و ساز پایه (BMR)

اطلاعات خود را وارد کنید
👩🏻 زن 👨🏻 مرد
(سانتی‌متر)
(کیلوگرم)
 

سطح فعالیت خود را انتخاب کنید:

کم تحرک هستم (ورزش نمی‌کنم یا خیلی کم)
کمی فعالیت می‌کنم (ورزش سبک یا نرمش ۱ الی ۳ روز در هفته)
نسبتا فعال هستم (ورزش یا تمرینات معتدل ۳ الی ۵ روز در هفته)
خیلی فعال هستم (ورزش یا تمرینات سنگین ۶ الی ۷ روز در هفته)
فوق‌العاده فعال هستم (ورزش یا تمرینات خیلی سخت و یک شغل فیزیکی یا تمرینات سوپر)
دنیای اطلاعات: میزان سوخت‌وساز پایه، آهنگ سوخت‌وساز پایه بدن است که به اختصار (BMR) خوانده می‌شود. نرخ سوخت‌وساز پایه تقریباً نزدیک به میزان سوخت و ساز بدن در حال استراحت (RMR) است. میزان انرژی مصرف شده در این حالت، فقط برای عملکرد اندام‌های حیاتی، قلب، ریه، دستگاه عصبی، کلیه‌ها، کبد، روده، اندام‌های جنسی، ماهیچه‌ها و پوست است.
محاسبه‌گر میزان سوخت‌وساز پایه (BMR) با در نظر گرفتن قد، وزن، سن، و جنسیت شما، محاسبه خواهد کرد که بدن شما در حالت استراحت، و در شرایط محیطی معتدل، و همچنین زمانی که سیستم گوارش شما کار نمی‌کند، به چه مقدار کالری احتیاج دارد.
اگر بخواهیم میزان سوخت‌وساز پایه را به زبان ساده‌تر تعریف کنیم، می‌توان آنرا با میزان مصرف سوخت یک اتومبیل، زمانی که پارک شده است مقایسه کرد! در چنین شرایطی، انرژی مورد بحث، صرفا برای مصرف اورگان‌های ضروری بدن استفاده می‌شود، از جمله قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، سیستم عصبی، روده، کبد، اندام های جنسی، عضلات و پوست.
در مورد اغلب افراد، ۷۰٪ یا بیشتر از کالری مصرفی‌شان، برای این منظور در بدن استفاده می‌شود. فعالیت‌های بدنی حدود ۲۰٪ از انرژی و تقریبا ۱۰٪ هم برای سیستم گوارش و هضم غذاها (یا ترموجنسیس) مصرف می‌شود.
میزان سوخت‌وساز پایه، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش از کل کالری مصرفی یک فرد است. کالری واقعی مورد نیاز روزانه‌ی یک فرد، BMR او ضربدر عددی بین ۱.۲ تا ۱.۹ است (با توجه به سطح فعالیت وی).

متغیرهای BMR

توده عضلانی

ورزش‌های هوازی همچون دویدن یا دوچرخه سواری، بر روی BMR تاثیری ندارند. اما تمرینات غیر هوازی، همچون تمرین با وزنه، به طور غیر مستقیم باعث افزایش BMR می‌شوند؛ چرا که عضله سازی می‌کنند و سبب افزایش مصرف انرژی در حالت استراحت می‌شوند. هرچه در فیزیک بدنی یک فرد عضلات بیشتری باشد، میزان سوخت‌وساز پایه‌اش بیشتر است.

سن

هرچه فرد مسن‌تر و خمودتر شود، BMR او، یا میزان انرژی که برای بقای اورگان‌های حیاتی بدنش نیاز است، کاهش می‌یابد.

ژنتیک

برخی از ویژگی‌های به ارث رسیده از والدین نیز در تعیین میزان دقیق BMR نقش دارند.

آب و هوا

هوای سرد، BMR را افزایش می‌دهد. چرا که برای گرم نگه داشتن بدن، انرژی مصرف می‌شود. همچنین آب و هوای خیلی گرم نیز انرژی بیشتری می‌سوزانند، چرا که بدن برای خنک کردن اندام‌های داخلی به انرژی نیاز دارد. تقریبا برای تغییر هر ۱.۳۶ درجه‌ی فارنهایت در آب و هوا، بدن شما ۷٪ به میزان سوخت‌وساز پایه‌اش اضافه خواهد شد.

رژیم غذایی

وعده‌های غذایی کوچک و متعدد، باعث افزایش BMR می‌شوند. در نقطه‌ی مقابل، گشنگی کشیدن می‌تواند سوخت‌وساز پایه بدن شما را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. دقیقا مانند گوشی‌های تلفن همراه که وقتی شارژشان کم می‌شود به حالت مصرف انرژی کم می‌روند، بدن انسان هم با کاهش سطح انرژی، خلق و خو، کاهش فعالیت بدنی و کاهش فعالیت مغز، واکنش نشان می‌دهد.

بارداری

زندگی و تغذیه‌ی جنین در بطن مادر، باعث افزایش BMR مادر می‌شود. بهمین دلیل هم خانم‌های باردار نسبت به حالت عادی تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند. همچنین دوران یائسگی نیز بسته به تغییرات هورمونی اتفاق افتاده، هم می‌توانند باعث افزایش سوخت‌وساز پایه شوند، هم باعث کاهش آن.

مکمل‌های غذایی

برخی از مکمل‌ها یا داروها، اغلب با هدف کاهش وزن، باعث افزایش BMR می‌شوند. کافئین یکی از متداول‌ترین آنهاست.

درباره ادمین

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *