۱۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت: ۱۸:۴۱
ابزار بررسی Page Authority و Domain Authority

ابزار بررسی Page Authority و Domain Authority

دنیای اطلاعات: Page Authority و Domain Authority یک فاکتور غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی دارد.با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند.Page Authority و Domain Authority به ترتیب به معنی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، توسط شرکت موز، ارائه می شوند که از طریق نرم افزار زیر می توانید، مقدار page و domain authority سایت خود را بررسی کنید.

توجه: دقت کنید برنامه به آدرس وارد شده حساس می‌باشد ، (با www یا بدون www - با http یا https) ؛ نتایج برای موارد درج شده می‌تواند متفاوت باشد. پس آدرس سایت را به شکلی که استفاده می‌شود درج نمایید.

آدرس سایت را وارد کنید

Page Authority و Domain Authority دو معیار مهم در سئو هستند که از سمت سایت MOZ ساخته و معرفی شده اند.
پاسخ به سوال “Page Authority چیست؟ ” و “Domain Authority چیست؟ ” از اهداف این مطلب می باشند.
زمانی که صحبت از آتوریتی می شود ، شاید برخی از ما سریعا دست به دامان گوگل شده و جملات این چنینی را جستجو کنیم:
روش های افزایش دامین اتوریتی یا همان افزایش Domain Authority ، بالا بردن دامین اتوریتی ، افزایش اتوریتی سایت و … اما در این پست هدف ما پاسخ به دو سوالی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

دامین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟

یکی از سوالات رایجی که برای علاقمندان سئو در قدم اول ایجاد می شود این است که اصلا : “اتوریتی چیست؟ ” یا شاید Authority چیست؟
اگر بخواهم معنی اتوریتی را به ساده ترین شکل ممکن توضیح بدهیم آن را قدرت یک سایت یا صفحه از دید گوگل نامگذاری می کنیم. این آتوریتی اعتباری است که موتور جستجوی گوگل برای آن دامنه یا صفحه تعریف می کند.
شاید گام بعدی برای شفاف تر شدن موضوع آن باشد که به سوال ” پیج اتوریتی چیست؟ ” بپردازیم چون این دو مفهوم کاملا در هم تنیده هستند و از هم جدا نیستند . در ادامه به ان نیز خواهیم پرداخت.
سایت Moz برای امتیاز دادن به رتبه سایت ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو ، مقیاسی به نام دامین اتوریتی (Domain Authority) را پیشنهاد کرده است که مبتنی بر مقایسه است . این مقیاس لگاریتمی ، عددی است که بین صفر تا صد امتیازدهی را انجام می دهد . دامین اتوریتی را با ارزیابی پارامترهای به دست آمده از MozTrust ، MozRank (در پست دیگری در مورد آنها صحبت خواهیم کرد) و با بررسی تعداد کل لینک ها ، محبوبیت سایت و چندین فاکتور دیگر ( جمعا ۴۰ فاکتور) به دست می آورند. این عدد با مقایسه سایت های مختلف با یکدیگر یا با تکیه و پیگیری اینکه کدام سایت “رنک بالاتری” دارد انجام می گیرد. بنابراین هر چه عدد به دست آمده به ۱۰۰ نزدیکتر باشد ، سایت در رتبه بالاتری قرار می گیرد. به دلیل لگاریتمی بودن این مقیاس ، مشخص است که افزایش اتوریتی سایت از ۲۰ به ۳۰ بسیار آسانتر از رسیدن آن از ۶۰ به ۷۰ است.
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه سایت هایی دامین اتوریتی بالاتری به دست می آورند؟ یا اینکه بالا بردن دامین اتوریتی از چه راه هایی ممکن است؟
جواب این سوالات نمی تواند تنها یک فاکتور یا یک دلیل باشد. اما بطور معمول سایت هایی دارای دامین اتوریتی (Domain Authority) بالایی هستند که بک لینک های با کیفیتی مثلا از سایت های معتبری نظیر ویکی‌پدیا و گوگل داشته باشند.(البته منظور ویکی پدیا انگلیسی است چون وضعیت ویکی پدیا فارسی نیاز به توضیح ندارد.) در بدو حیات ، سایت های جدید دامین اتوریتی “یک ” دریافت می کنند تا به تدریج با دریافت بک لینک افزایش Domain Authorithy برای آنها رخ دهد . کسب و کارهای کوچک و سایت هایی که لینک داخلی کمتری دارند معمولا دامین آتوریتی پایین تری دارند . به دلیل اینکه این عدد بر اساس مقایسه سایت ها با یکدیگر به دست می آید، در نتیجه خوب یا بد بودن دامین آتوریتی به شکل مطلق بی معناست . در حالی که دامین اتوریتی نماینده قدرت لینک سازی کل دامین است ، پیج اتوریتی فقط برای یک صفحه مشخص این کار را انجام می دهد . Page Authority و Domain Authority گاهی به اختصار PA و DA نامیده می شوند. بنابراین اگر در Domain Authority checker و یا Seo Checker ها به این دو مخفف برخورد کردید، وحشت نکنید.

Domain Authority

MOZ BAR و Open Site Explorer برخی از ابزارهای متداول برای به دست آوردن عدد DA یا PA هستند. یک نکته مهم در مورد دامین اتوریتی این است که نمی توان بطور مستقیم روی آن اثر گذاشت. زیرا این کمیت خودش از یکپارچه شدن امتیازها و فاکتورهای دیگری نظیر MozRank ، MozTrust حاصل شده است . این مساله کاملا بطور عمد انجام شده است تا بتواند مقیاس قابل قبولی از رقابت سایت ها در موتور جستجوی گوگل را نمایش دهد. در واقع به دلیل اینکه گوگل برای رتبه بندی از فاکتورهای زیادی کمک می گیرد ، لازم است که برای تعیین دامین آتوریتی نیز فاکتورهای زیادی اعمال گردد.
بهترین راه بهبود DA این است که شما بهبود سئوی کلی را مد نظر قرار دهید. با تمرکز بر فاکتورهایی که به عنوان مثال MozRank را ارتقا می دهند می توان در نهایت به دامین اتوریتی بهتری نیز دست یافت.

دقت داشته باشید که که فاکتورهایی مانند MOZRank می توانند “محبوبیت ” و “ارزش ” یک لینک معین را مشخص کنند . و شمارش لینک ها می تواند تعداد صفحات لینک شده را نشان دهند، اما دامین اتوریتی “قابلیت رنک گرفتن ” (rankability) یک دامین را مشخص می کند. به عبارت ساده تر، گوگل در تلاش است که مشخص کند آیا این دامین از اعتبار کافی برای کسب رتبه برخوردار است یا نه.

Authority با استفاده از محاسبات مدل یادگیری ماشینی، به دست می آید. یعنی داده های جدید می توانند روی عدد نهایی اتوریتی اثر بگذارند. به همین دلیل عدد گزارش شده برای دامین اتوریتی (Domain Authority) به صورت پیوسته در نوسان است. در نتیجه دامین اتوریتی را یک کمیت نسبی در نظر بگیرید. یعنی بسته به اینکه سایر سایت ها وضعیت لینک هایشان چطور تغییر کند، عدد Domain Authority سایت ما مداوم آپدیت می شود.

پیج اتوریتی (Page Authority) چیست؟

پیج آتوریتی یکی دیگر از مقیاس های ارائه شده سایت Moz است که پیش بینی کننده رنک یک “صفحه مشخص” در نتایج جستجوی گوگل است. بنابراین در حالیکه دامین اتوریتی را برای کل یک دامنه تعریف می کنند ، page authority فقط برای یک صفحه اندازه گیری می شود. سیستم و روش اندازه گیری این دو پارامتر بسیار شبیه به هم است.
به دلیل تاثیر گذاری MozRank و MozTrust در محاسبه پیج اتوریتی، می توان با فاکتورهای تقویت کننده این دو پارامتر بر روی پیج آتوریتی اثر گذاشت.
یکی از بهترین راههای تقویت پیج اتوریتی (page authority) بهبود وضعیت لینک های صفحه یا link profile آن است. بنابراین دریافت لینک خارجی (external link) از صفحاتی که اتوریتی بالایی دارند می تواند به بهبود پیج اتوریتی شما نیز کمک کند.
اهمیت این مساله زمانی خود را نشان می دهد که پای بک لینک های معتبر به میان می آید. شاید نگاهی گذرا به عدد PA و DA آنها کمک کننده باشد.
پیج آتوریتی نیز به مانند دامین آتوریتی ، یک مقیاس لگاریتمی ۱۰۰ امتیازی است و در اینجا نیز قواعد لگاریتمی صادق بوده و کسب رتبه از ۲۰ به ۳۰ بسیار ساده تر از ۶۰ به ۷۰ است. این مقیاس به دلیل ” مقایسه ای” بودن ، به‌طور مرتب توسط سایت MOZ برای صفحات مختلف آپدیت می شود. بنابراین تغییر در مقدار عددی پیج آتوریتی چیز عجیبی نیست.

تعداد لینک‌های باکیفیت

Link Juice یک اصطلاح عامیانه در دنیای سئو است که به قدرت منتقل شده به یک طراحی سایت از طریق لینک به منابع داخلی و خارجی اشاره می کند. یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده رتبه سایت شما (رتبه PageRank) است. راه های زیادی برای کسب لینک از وب از طریق تلاش های مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. تلاش های مستقیم به استراتژی های ایجاد لینک، از جمله به اشتراک گذاری اسناد، بازاریابی رسانه های اجتماعی، انتشار مطبوعات و موارد دیگر اشاره دارد. تلاش های غیرمستقیم از ارائه مطالب عالی (مانند راهنماها و انفورماتیک) در سایت شما به دست می‌آید که باعث می‌شود خوانندگان آن را در سراسر وب به اشتراک بگذارند و صفحات را به طور طبیعی پیوند دهند. قدرت لینکی که از سایتی به سایت شما می آید، link juice است، و این link juice در اقتدار خود بسته به سایت‌های مرتبط با شما متفاوت است.

تعداد کل لینک‌ها به صفحه

تعداد تمام لینک‌های داخلی و خارجی منتقل کننده و نکننده ارزش به URL هدف

رتبه ماز خام

رتبه ماز خام (صفر تا یک ، با مقیاس خطی) url ، این عدد هر چه به یک نزدیک‌تر شود رتبه بهتر می‌شود.

رتبه ماز نرمال شده

رتبه ماز نرمال شده (۱۰ نقطه‌ای ، با مقیاس لگاریتمی) url ، این عدد هر چه به ۱۰ نزدیک‌تر شود رتبه بهتر می‌شود.

رتبه ماز خام زیردامنه URL

رتبه ماز خام زیر دامنه (صفر تا یک ، با مقیاس خطی) url ، این عدد هر چه به یک نزدیک‌تر شود رتبه بهتر می‌شود.

رتبه ماز نرمال شده زیردامنه URL

رتبه ماز نرمال شده زیر دامنه (۱۰ نقطه‌ای ، با مقیاس لگاریتمی) url ، این عدد هر چه به ۱۰ نزدیک‌تر شود رتبه بهتر می‌شود.

کد وضعیت http

کد وضعیت HTTP ثبت‌شده برای url (در صورت وجود)

آخرین زمان خزیدن

زمان و تاریخی که آخرین بار URL را خزیدیم. (در قالب یونیکس)

درباره ادمین

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.
تعداد مقالات: 125 مقاله تا کنون.
تعداد ابزارها: 108 ابزار تا کنون.

۵۱ نظر

  1. ای کاش اسپم اسکور هم میزد

  2. سلام قسمت تست اتوریتی وپیچ دامنه درست کار نمیکنه لطفا درستش کتنید

  3. سلام وقت بخیر تلگرام رو چک کنید ممنونم

  4. سلام وقت بخیر و تشکر از این ابزار خوب.
    خیلی تبلیغات سایت زیاد شده
    صفحه رو که باز میکنی تبلیغ از سر و روش میباره و این باعثه تاسفه

    • سلام؛ وقت شمام هم بخیر.
      آره باید هزینه سایت تامین بشه.
      تصمیم دارم در آینده تبلیغات رو حذف و ابزارها رو پولی کنم.

  5. سلام برای استفاده از این سرویس چه اقدامی باید کرد؟
    یعنی بشه کد را در وبسایت دیگه ای گذاشت و این قابلیت رو داشت!

  6. عالی و کاربردی

  7. سلام دو روزه سایت کار نمیکنه

  8. سلام خسته نباشید. اگر میتونید اسپم اسکور رو هم به ابزار اضافه کنید.

  9. سلام و درود، امکانش هست که دامین ریتینگ هم اضافه کنید؟؟ خیلی عالی میشه عزیز دل
    DR

  10. چند روزی هست ابزار کار نمیکنه چک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *